Video: PFA Player of the Year: Ryan Giggs
Legenden som står med 799 kamper i den røde trøya er kåret til årets spiller av sine kolleager i Premier League, for første gang i en alder av 35 år. Ikke uventet dominerte United årets lag heller med seks spillere; Van der Sar, Rio, Vida, Evra, Ronaldo og nevnte Giggs. UnitedNorge gratulerer!
At Ryan Giggs skulle vinne prisen i år var det nok få som hadde trodd da vi startet denne sesongen. Han har ikke spilt like mye som tidligere, og har dratt nytte av friske ben hvor han til tider har vært strålende. Likevel har eksempelvis år egen Vidic kanskje vært mer imponerende til tider, men det har nok vært et snev av respekt og honnør for lang og tro tjeneste fra sine kolleger når stemmene ble gitt; å være en viktig brikke i et United-lag som kjemper for alle trofeer i en alder av 35 er rent imponerende.
Liekvel – det skulle bare mangle at mannen med flest kamper for United opp gjennom historien, og som har vært med på hele Uniteds nåværende storhetsperiode ikke skulle vinne denne prisen i løpet av karrieren.
“It’s right up there, with personal accolades it’s the best to have as it’s voted by your fellow players. I’ve been fortunate to win a lot of trophies, I won the young player award twice, but this is the big one.”
“It’s an exciting season. I think it is going to go right to the wire, there’s big game after big game now. That is what you want and need at a club like Manchester United.”
“The manager has been massive in my career from when I first met him when I was 13. That’s over 20 years and he knows me better than anyone and our relationship has been brilliant and just gets better.”
“I’ve been so fortunate to have such a great career in so many great teams, it’s not even worth thinking about what it would have been like without the manager. As long as I’m getting picked, enjoying it and injury-free, I’ll carry on as long as I can. At 35 you can’t look too far into the distance, you just can’t.”
Enda en medalje Ryan Giggs kan putte i medaljeskapet sitt – sammen med PFA Young Player of the Year fra både 1992 og 1992, og medaljer fra 10 Premier League-titler, fire FA Cup, to Champions League, tre ligacuper, en UEFA Super Cup, en Intercontinental Cup og en Fifa Club World Cup-medalje.
Etter alt å dømme fyller han ytterligere på med en 11. Premier League-medalje neste måned – og tør vi håpe på enda et Champions League-gull?
Årets lag: Edwin Van der Sar – Glen Johnson, Rio Ferdinand, Nemanja Vidic, Patrice Evra – Cristiano Ronaldo, Steven Gerrard, Ryan Giggs, Ashley Young – Nicolas Anelka, Fernando Torres
Fortjent utmerkelse til Giggs. Men som lag er det for mange United spillere med. Hva kommer det av?
Stemmene ble avgitt tidlig på våren. Vi så uovervinnelige ut med vår syke rekke uten å slippe inn mål. Derav VDS, Rio, Vida, Evra.
Som ligaens toppscorer skulle det bare mangle at Ronaldo er med, selv om han ikke har vært seg selv før nå nylig.
Men likevel rart at så mange stemmer på United-spillere. Men moro det er det.
Ingen i engelsk fotball unnes utmerkelsen mer, men et øyebrynshevende wtf er nok på sin plass, sesongen isolert sett. For meg ville det stått mellom Nemanja og Ronaldo, sistnevnte har hatt en grei/middels sesong i forhold til egne standarder, men fryktelig god i forhold til alle andres. Omtrent som United.
Enig der. Ronaldo er nok min favoritt. Også sett i forhold til den oppmerksomhet og ufinheter han får fra motspillere. Samt at dommerne kollektivt nå går inn for at Ronaldo må tas hardt for å få frispark. Ronaldo måles opp mot fjorårssesongen, det gjør at noen ikke klarer å se hans utrolige bidrag i United, han spiller tross alt nesten rubb og stubb av kamper.
2003: Thierry Henry
2004: Thierry Henry
2005: John Terry
2006: Steven Gerrard
2007: Cristiano Ronaldo
2008: Cristiano Ronaldo
2009: RYAN GIGGS.
Man kan si hva man vil men de siste års kåringer viser at de andre spillerne i Premier League er ærlige i sin stemmegivning. De beste stemmes hele tiden fram. Denne sesongen ble det Ryan Giggs. Jeg trodde Nemanja Vidic var favoritt, men det endte opp med Giggs.
Sportslig skal man være bra sneversynt for å argumentere MOT Ryan Giggs anno 08/09. SAF mener han har vært best og statistikken viser at Giggs, foran Frank Lampard er den spilleren som skaper mest for andre. Målpoeng statistikken i Man Utd underbygger det: Ryan Giggs har fra sin sentrale midtbaneposisjon hele 17 målgivende pasninger denne sesongen og 3 mål. Jeg synes det er intet mindre enn imponerende..
Ryan Giggs har vært Man Utds offensive playmaker når han har vært på banen denne sesongen. Han har på en utmerket måte omstilt seg fra sin venstreving posisjon til å bli en sentralspiller som viser fram et genialt fotballhode og en utsøktpasningsfot.
Giggs har ikke energien til Rooney og Ronaldo lengre, men han har brukt sin fotballforståelse og rutine på en helt utmerket måte for sin klubb denne sesongen.
Jeg er glad spillerne i PL er enig med SAF, dette fortjente Ryan Giggs som kanskje har levert sin beste sesong i karrieren!
må iallefall ha vært jævli god de 12 kampene han starta
Alle er enige i at Giggs fortjener det.
Men det er også verd å merke seg at både SAF og en rekke spillere har uttalt at Giggs fortjener det fordi han har vært med lenge. Kjempeflott at Giggs har fått gullnåla.
Når man ser antall kamper fra start i PL er det lett å konkludere med at andre har gitt betydelig større bidrag til at vi ligger på toppen av PL.
Når det gjelder spillerbørser, scorede mål mv er det jo mange som har bidratt betydelig mer enn Giggs. Jeg synes også Giggs har hatt en dalende formkurve etter januar.
Men Giggs har vært meget god i år det er det ingen tvil om. Vi håper han tar en sesong til.
SAF sa heller ikke at han mente Giggs hadde vært best, han sa at han syntes Giggs fortjente det, og det er jo noe annet.
Hyggelig at det er enighet om at Giggs fortjener tittelen som årets spiller.
De som hevder Giggs har vært god fordi han spiller så lite, må forklare hvorfor Giggs er den som har vært på banen i flest kamper av alle midtbanespillerne denne sesongen. Å om han faktisk spiller så lite, så er det imponerende at han har nesten like mange mål/assist som alle øvrige midtbanespillere tilsammen.
Dette sa forøvrig SAF: “Jeg håper virkelig Giggs får utmerkelsen. Han har spilt 30 kamper denne sesongen, til tross for en rullering i laget som har gjør at ingen får spille hver kamp. Forhåpentligvis blir han belønnet med prisen for årets spiller på grunn av sitt bidrag til spillet. Jeg mener han fortjener det”.
Jeg er enig med SAF, en svak 9′er av 10 mulige poeng fra meg.
Det ville vært naivt å utelukke at Giggs har fått noen stemmer pga respekt for det imponerende nivået han holder etter så mange titler og sesonger, men det er enda mer naivt å tro at Giggs vant kåringen uten å ha vært stabil og svært god. Det er ikke få kvalitetsspillere i PL. Å toppe en slik kåring gjør kun de beste.
Mine tidligere konklusjoner om AVJ, bekreftes heldigvis av AVJ selv. Han lyver. Men det visste vi jo fra før av.
“SAF mener han har vært best”. Det sa SAF altså ikke.
“statistikken viser at Giggs, foran Frank Lampard er den spilleren som skaper mest for andre”. Løgn igjen.
Statistikken viser at Giggs skaper mest pr spilte minutt. Statistikken viser at mange har skapt flere sjanser enn Giggs.
At AVJ gir Giggs 9 av 10 poeng for sesongen kjenner jeg til. Det viser til fulle AVJs manglende fotballinnsikt. Det er like innsiktsfullt som å kalle Nani det største fotballtalentet i verden.
Enig med AVJ på det siste punkt. Kåringen gjøres av spillerne etter en subjektiv vurdering og spillerne har lagt i vektskåla at Giggs har spilt lenge og fortjener det. Det er alle enige i.
Forresten feil å si “skaper mest”, fordi denne statistikken kun sier noe om det de kaller for “key passes”. Øvrige deler av det å “skape” utelates.
Ukyndiges, les AVJ, bruk av statistikk er derfor farlig. Dersom man skal vurdere en spiller ut fra statistikk blir det ganske meningsløst å ta et fragment ut, som f.eks. “key passes”.
Hva med scorede mål, antall minutt på banen, hva med antall pasninger, vellykkede pasninger, taklinger, redninger, antall løpte meter, osv, osv. Og for ikke å glemme det helt subjektive spillerbørssystemet.
Sammenlagt og basert på en samlet vurdering av disse faktorene vil nok de fleste oppsummere sesongen å si at, jo, Giggs har vært god, men det er klart at det er spillere som har vært bedre og mer betydningsfulle i sesongen 2008-2009, både i United, og i andre klubber enn Giggs.
La oss holde dette konstruktivt.
- Ryan Giggs har vært på banen flest ganger av alle midtbanespillerne i Man Utd denne sesongen
- Ryan Giggs er den midtbanespilleren som har suverent flest målpoeng for Man Utd og flere assist enn noen annen spiller i Man Utd denne sesongen
- Ryan Giggs topper statistikken i PL over skapte sjanser pr spilte minutt
- SAF mener Giggs fortjener å bli årets spiller
- De andre spillerne mener Giggs fortjener å bli årets spiller.
En svak 9′er til årest spiller i PL synes jeg ikke er spesielt voldsomt. Ikke utelukkende basert på prestasjoner i PL, men basert på hele sesongen. Giggs har nemlig bidratt på alle fronter.
http://www.dagbladet.no/2009/04/25/sport/fotball/premier_league/manchester_united/ryan_giggs/5912891/
Statistikken som viser at Giggs skaper flest sjanser pr spilte minutt. eller som Dagbladet velger å ha som overskrift: “Ingen skaper flere sjanser i England enn Ryan Giggs”. Den overskriften synes jeg ble vel tabloid og litt misvisende, men den viser likevel noe om hvilken anerkjennelse Giggs opplever på bakgrunn av en helt enorm sesong som sålangt har ført til 20 mål/målgivende pasninger. Enormt for en sentral midtbanespiller.
Men diskusjonen rundt Giggs er egentlig ikke noen vits å videreføre. Man kan sitte å kaste argumenter fram og tilbake, i sum koker alt ned til hvilke subjektive meninger hver enkelt har. Jeg gir Giggs en svak 9′er, andre en sterk 8′er eller en middels 8′er. Kanskje til og med en 7′er. Slik vil det variere etter sesongen blant de forskjellige synserne i forskjellige medium.
Det jeg synes er interessant å diskutere med årets lag er venstrebacken, har Evra egentlig vært god nok? Ashley Young på venstrevingen, kan han være en kandidat for SAF til sommeren? Torres og Anelka på topp. Nok en gang ble Rooney oversett. Sjokkerende, spør du meg.
Jeg stusser også på Glen Johnson på høyreback. Jose Bosingwa hadde vært det naturlige valget.
Når dere prater om statistikk, husker jeg dro fram en PL statistikk som viste at Giggs var langt nede på lista. Dere brukte de samme argumentene som da – bare at rollene er snudd nå. Hehe.
Giggs er for gammel til å spille week-in-week-out, men presterer jevnt over på et godt nivå. Det har han gjort i 18 sesonger nå, og det at han har utviklet seg så mye som spiller i en alder av 35 år er nok noe som imponerer kollegene sine. Likevel har også Giggs sine svake kamper, og en 8-er mener jeg er korrekt for Giggs. Uten å ta opp den diskusjonen med dere – det tar jo aldri slutt
Thomas: Jeg vil ikke si Ronaldo er den beste spilleren i år på United. Både Rooney og Vidic har vært bedre. Men han har vært god – forutenom i vår lille glipp og noen kamper etter det. Men han har tatt seg inn igjen. Andre omgangen mot Spurs var strålende. Den Ronaldo som herjet i fjor. Passer bra at han fant det for godt å returnere nå foran CL-semifinalen og sesonginnspurten.
Rooney burde vært der. Uniteds absolutt soleklart viktigste spiller. Ashley Young har vært elendig etter jul, etter at han viste en gnistrende form innledningsvis. Anelka var i en stim, men har falt igjennom. Før februar var Evra god nok. De siste månedene så har han nok vært under par. Likevel har jeg vanskeligheter med å se hvilken venstreback som sesongen igjennom har vært bedre enn ham.
Når vi først er inne på viktige spillere så O’Shea trolig tidenes mest undervurderte spiller. Jeg vet ikke om alle forstår viktigheten av O’Shea – ikke på grunn av hans blendende fart, hans millimeterpresise innlegg eller fantastiske raid nedover kantene, men fordi han fyller en hvilken-som-helst defensivt når vi mangler nøkkelpersoner. Han er 5. valg som stopper, 4. valg som høyreback og 2. valg som venstreback. Likevel har har han vært på banen i 49 av 58 kamper for United denne sesongen, hvorav 38 av dem har vært fra start. Det sier kanskje mest om hvilke defensive skadeproblemer vi har hatt denne sesongen, samtidig som vi var bunnsolide helt ut til i mars.
Å likevel er vi på stø kurs mot vår ligatittel nummer 18. Er det ikke deilig?
Dette er en skala fra 1-10:
— — — — — — — — — —
Jeg gir Giggs en svak nier:
— — — — — — — — -
Haakon ville gi Giggs en sterk 8′er:
— — — — — — — —
Vi er enige Haakon om Giggs. Forskjellen er marginal.
Forøvrig enig i det meste andre du skriver, godt Haakon at du er på mitt hylle – O’Shea lag. Nok av de som slakter han
Forøvrig har du rett Haakon, jeg er ikke egentlig spesielt opphengt i den type statistikk. Jeg liker å gjøre egne vurderinger, basert på mine observasjoner og refleksjoner. De pleier å gi et bedre bilde, enn bare tallfestede-ballberøringer.
Jeg syntes bare det var morsomt med en statistikk som underbygde mine påstander, når en av de som slakta Giggs ba om statistikk for å få bevist at han ikke var så god. Hehe. Men nok om det.
Men de tallene man ikke kommer unna er 20 målpoeng.
Det finnes betydelig mer statistikk som slakter avj’s påstander enn statistikk som støtter påstandene.
Da haakon presenterte statistikk som tok avj med buksa nede ble han så fornærma at han ikke var på bloggen på en måned.
Problemet med uetterrettelige folk e at dem vrir å vrenger på statistikk for å få den til å passe. Det har vi jo konstatert lenge.
Min første kommentar til poenggivingen til avj var for øvrig at hele laget lå for høyt i vurderingene, underforstått at avj ikke klarte å se prestasjonene bak poengene.
Det tok jo bare et par kamper så avslørte laget seg selv og avj, vi var ikke på langt nær så gode som avj, haakon og andre skulle ha det til.
Må nok engang beklage avsporinger i debatten og personsjikane. Det er beklagelig, men jeg kan ikke gjøre annet enn å registrere det.
Det jeg kan svare på er min poenggivning: 1 eneste offensiv spiller fikk en av de 2 høyeste karakterene. Ryan Giggs. Han er nå i ettertid kåret til årets spiller i PL. Føler at videre argumentasjon er bortkastet.
Så gav jeg den nest høyeste karakteren til VdS, Rio, Evans og Vidic. 4 defensive spillere. Det på et tidspunkt hvor vi sletta alt som var av defensive rekorder. Det skal sies at Evans på det tidspunktet hadde vært tilnærmet feilfri, han har ikke helt klart å beholde den formen.
Synes ikke 5×9 er ikke så voldsomt for et lag som nå er top of the league når mai måned starter og i tillegg har hatt suksess på alle andre fronter gjennom hele sesongen.
5*9 e for voldsomt, det skjønne jo selv du. Hvis 5 United-spillere skal ha 9 av 10 poeng så blir jo skalaen bare tull.
Ta no heller å se på litt børser hvordan United-spillere, og andre lags spiller kommer ut, så kanskje du fatte litt om kor langt på jorde du e.
“Da haakon presenterte statistikk som tok avj med buksa nede ble han så fornærma at han ikke var på bloggen på en måned.”
Dette medfører ikke riktighet.
Poenget e at hvis fire United forsvarere skal ha 9, da må vi strø 9ere an mass utover andre lag som har sluppet inn mindre mål, eller sånn cirka like mange mål som United. Da må vi dele ut ca 25 9ere til forsvarsspillere i PL. Faller jo på sin egen tullball.
Hvis Giggs sakl ha 9 for 50 key passes og 1 mål i PL, hvor mange poeng skal Lampard ha som har 113 key passes og en drøss med mål, en drøss med taklinger, løpsstyrke osv.
Dersom 5 United spillere skal ha 9 i år, hvor mange poeng fortjente Ronaldo i fjor?
4 Man Utd forsvarere fikk karakteren 9, i en periode hvor Man Utds forsvar sletta alt av defensive rekorder. Dersom jeg i ettertid skal ta selvkritikk på de karakterene så må det bli at kanskje Evans burde hatt 8.
Å Ryan Giggs fikk ikke en svak 9′er for sin innsats i PL. Hvor har du det fra? Jeg kan ikke diskutere dersom man ikke forholder seg til fakta.
Ryan Giggs – årets spiller i PL – ble av meg trukket fram som den spilleren som på det tidspunktet (1.mars) hadde vært vår viktigste offensive spiller. De siste 2 månedene har Ronaldo hevet seg betraktelig og Giggs har slitt litt med å holde den stabilt høye formen.
At så mange ble så opprørte over dette kan jeg ikke noe for, men det beviser at det jeg mener tas på alvor.
Etter å ha vurdert dine kunnskaper om statistikk og skala, og dine argumenter om poengivning, kan man nok konkludere med at din skala tydeligvis ikke er en 1-10 skala, men snarere en 5-12 skala.